Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen


 


bol.com Partner

Vijf stijlen om conflicten te hanteren

Lees alles over lichaamstaal in
het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk

Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij
bol.com of Managementboek.nl

Frank van Marwijk Hoe neemt u een compliment in ontvangst?
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Hoe neemt u een compliment in ontvangst?

Een compliment is een onmisbare vorm van waardering. De meeste managers zijn het er over eens dat deze vorm van positieve aandacht van onschatbare waarde is. Toch blijken we er niet altijd even goed in. We geven soms een compliment voor bijzondere prestaties, maar vergeten te complimenteren voor het dagelijkse werk. Soms weten we niet wanneer, hoe of wie we moeten complimenteren. Maar behalve op een goede manier complimentjes te geven, weten we ook niet altijd even goed hoe we zelf een compliment in ontvangst zouden moeten nemen. Donderdag 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Wees gereed voor de complimentenstorm en leer hier hoe u het beste een schouderklopje in ontvangst neemt.

Bijzondere aandacht voor het compliment
Een goed compliment is een onmisbaar managementinstrument. Daarom heb ik aan dit onderwerp al verschillende keren aandacht besteed. De eerste keer dat ik over complimenten schreef, stond vooral uw blijk van waardering aan anderen centraal. Daarna beschreef ik hoe het komt dat mensen gewoonlijk zo weinig complimenten geven en hoe u daar verandering in kunt brengen. Vervolgens heb ik u suggesties aan de hand gedaan om ook zelf meer waardering te krijgen. En nadat ik heb beschreven hoe u van waarderingsmanagement een levensstijl kan maken, gaf ik u nog twaalf manieren om een compliment te geven.

Een compliment geven is een van dé manieren om aardig gevonden te worden. Dat is niet voor niets. Door een compliment te geven laat u blijken dat u oog hebt voor de positieve kant van de ander. Als ruil krijgt u waardering terug. Maar niet alleen het geven van complimenten is belangrijk. Het verdient zeker aandacht hoe u een compliment in ontvangst neemt. Evenals bij het krijgen van kritiek is het ontvangen van een compliment iets waar niet iedereen altijd goed mee overweg kan. Open staan voor positieve of negatieve feedback blijft een kunst apart.

Het diskwalificeren van een compliment
Het in ontvangst nemen van een compliment gaat ons als Nederlanders niet altijd zo gemakkelijk af. Complimentjes maken ons onzeker, we twijfelen over de oprechtheid, vinden dat onze prestatie niet de moeite waard is of menen dat anderen het compliment meer verdienen. Vaak diskwalificeren we daarom de waarderingen van anderen. Dit nodigt hen weinig uit om zich lovend over ons of onze prestaties uit te laten. En vervolgens beklagen we ons er over dat we zo weinig complimentjes ontvangen. Wat zitten we toch raar in elkaar! We doen soms ons uiterste best om het anderen onmogelijk te maken ons waardering te geven. Hier volgen zes manieren hoe we een compliment kunnen diskwalificeren.

Bagatelliseren
Als we gewaardeerd worden door anderen zijn we snel geneigd het compliment te bagatelliseren. We halen onze schouders op en doen alsof onze geweldige prestatie vanzelfsprekend was: ‘Ach het stelde niets voor!’. Ook complimenten over ons uiterlijk weten we te kleineren. In plaats van de ander te bedanken voor het complimentje over onze kleding, ontkrachten we het door te zeggen: ‘Oh, niets bijzonders hoor, die heb ik al heel lang’. ‘Oh, ik vind dat deze kleding me juist dik maakt!’. De ander is er waarschijnlijk helemaal niet in geďnteresseerd hoe lang u de kleding al heeft en hoe u daar zelf over denkt. Het is hem gewoon opgevallen dat het u goed staat en wil u daarvoor prijzen!

Voor wat hoort wat
Complimenten zijn niet bedoeld als ruilhandel. Toch menen veel mensen een compliment te moeten inwisselen voor een compliment aan de ander. Als u een compliment krijgt voor uw onberispelijke uiterlijk, bestaat de kans dat u de ander meteen trakteert op een compliment retour: ‘Ja, maar jij ziet er ook altijd netjes uit!’. Waarschijnlijk is het niet de bedoeling van de ander om zelf naar een complimentje te vissen. Een complimentje terug ontkracht het compliment van de ander. Het is zijn initiatief, zijn compliment. Neem dat compliment dankbaar in ontvangst in plaats van de waardering die u krijgt minder belangrijk te maken door het de ander terug te geven.

Veralgemeniseren
Onze bescheidenheid maakt het ons vaak moeilijk om een persoonlijk compliment te accepteren. Veel mensen die een compliment ontvangen doen hun best om er meteen een algemeen verhaal van te maken. Als hen wordt verteld wat ze zo goed gedaan hebben, sommen ze meteen een aantal mensen op die daaraan ook hun bijdrage hebben geleverd. Soms wordt een heel team of zelfs een bedrijf genoemd als iemand hen persoonlijk in het zonnetje wil zetten: ‘Dat heb ik niet alleen gedaan! Daar hebben we allemaal ons steentje aan bijgedragen!’.

Zo de waard is...
Sommige mensen nemen een compliment altijd met enig wantrouwen in ontvangst. Ze denken dat als iemand iets vriendelijks zegt en zijn waardering uitspreekt, dat zeker betekent dat hij iets van hen wil. Waarom zouden ze anders zo aardig zijn? De reactie is soms navenant: ‘Dank je, en zeg nu maar wat je van me wil...’. De meeste complimenten worden echter verstrekt zonder voorwaardelijke bedoeling. De persoon die het compliment geeft, hoeft er niet beter van te worden maar laat gewoon zijn waardering blijken. Laat uw achterdocht varen en ga er vanuit dat de ander het meent.

Verkeerd begrijpen
Een andere manier waarop een compliment soms wordt ontvangen, is met onbegrip en ontkenning van de waarheid. Een ander kan er waardering voor hebben dat u iets goeds gedaan heeft, terwijl u zelf van mening bent dat het helemaal niet zo goed was. Als een klant u bedankt voor uw geweldige service en u complimenteert voor uw inzet, is het mogelijk dat u deze inzet zelf niet als goed heeft ervaren. Het kan zijn dat u het compliment dan juist opvat als verkapte kritiek. Als een medewerker tegen u zegt: ‘Zo, je hebt hier veel energie ingestoken!’ kunt u dit met een frons ontkennen en er met brommende stem aan toevoegen dat dat nogal mee viel. Uw medewerker, die u met goede bedoelingen een compliment wilde geven, snapt dan niets van uw reactie. De volgende keer zal hij zijn complimenten misschien achterwege laten.

Een liefdesverklaring
Ten slotte zijn er nog de mensen die elk compliment van een bepaalde persoon beschouwen als een liefdesverklaring. Vooral als een man zijn vrouwelijke collega telkens een compliment geeft, kan dit gevoeld worden als een verkapte avance. Om deze reden houden nogal wat vrouwen enige reserve als ze steeds opnieuw complimenten van één en de zelfde persoon ontvangen. Er kan zelfs een afwerende reactie volgen. Natuurlijk kan complimenteren ook onderdeel uitmaken van het liefdesspel. Dat is zeker niet voor niets. Iemand die u idealiseert, ziet immers ook meer goede kanten in u die hij waardeert. Een compliment van zo iemand is dus zeker niet ongemeend. Geniet van deze romantische complimenten die u persoonlijk betreffen. Het is toch geweldig als een ander u zo enorm waardeert? Vindt u iemand te overdreven complimenteus? Ervaart u de frequente complimenten zelfs als opdringerig? Wees dan toch niet al te afwerend; hij/zij zal u echt niet zo snel bespringen!

Hoe neemt u een compliment goed in ontvangst?
Als een ander u een compliment geeft, wil hij u waarderen voor wie u bent of wat u doet. Een gepaste reactie op een compliment is een bedankje voor dat compliment. U kijkt de ander aan met een glimlach en laat hem blijken dat u de aandacht en lof waardeert. U hoeft zich niet te verontschuldigen, u hoeft het compliment niet door te schuiven naar iemand anders. U hoeft niet meteen een compliment terug te maken. Het compliment dat u krijgt is een stukje persoonlijke waardering van de ander die u als een warme douche zou moeten ondergaan...

Is dat het enige...?
Nee! Een compliment is net als kritiek een vorm van feedback. Het is een terugkoppeling van hoe de ander u ziet en ervaart op een bepaald moment. En net als bij kritiek wilt u ook weten waarom u deze feedback op dit moment krijgt. Als een kok te horen krijgt dat het eten niet lekker was, kan hij weinig met die informatie. Hij weet dan namelijk niet waarom het eten slecht gevonden werd. Het gaat hier vaak om een kwestie van smaak en de kok wil graag weten of hij in het vervolg iets anders moet doen. Vonden de gasten de rijst te plakkerig of juist te droog? Vonden ze de maaltijd te vet, te zout of te gekruid? Vonden ze het eten te kort of te lang gebakken? Enzovoorts. Maar als de kok een compliment krijgt, zou het ook goed zijn als hij weet wát de gasten nu precies zo lekker vonden. Ook deze informatie kan hij gebuiken om zijn kookkunst te optimaliseren.

Aan een compliment als: ‘Fantastisch! Goed gedaan!’ heeft u niet veel. Het is niet wenselijk om dit soort complimenten met loze inhoud te geven. Het is ook niet wenselijk om ze in ontvangst te nemen zonder meer te weten over het waarom. Vraag daarom als u een compliment krijgt naar uitleg. Wát heeft deze persoon zo goed gevonden? Wat betekent dit voor de toekomst? Natuurlijk hoeft u dit niet bij elk compliment te doen. Soms is de reden waarom u een compliment ontvangt zeer duidelijk. U hoeft daar dan verder niets over te vragen. Geniet dan gewoon van de positieve aandacht en waardering die u ontvangt.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie

Meer over dit onderwerp
De kunst van het complimenteren
Waarom is complimenteren zo moeilijk?
Zes wegen naar erkenning
Foute complimenten
Waarderingsmanagement als levensstijl
Twaalf manieren om een compliment te krijgen
Zorg dat u zelf waardering krijgt
Van klaagcultuur naar complimentencultuur
Speelse complimenten
Motiverende complimenten
Geloofwaardige complimenten
Compliment of salarigverhoging?
Persoonlijk compliment
Manipuleren met schouderklopjes
Waarderend onderzoek
Wat doet u op de Nationale Complimentendag?
1 maart: Nationale Complimentendag

Bekijk hier een overzicht van de artikelen van Frank van Marwijk


Boek: Het Anti-Klaagboek

                Eerste hulp bij zeuren en zaniken

Laat je dag niet meer verpesten door het gezeur en gezanik van collega's, familie of vrienden. Ontdek hoe je korte metten maakt met hun geklaag in dit nieuwe boek van Bart Flos.

Voor veel mensen is het glas altijd halfleeg. Op de eerste lentedag klagen ze al over de warmte en bij een salarisverhoging mekkeren ze over de nieuwe auto van de buren. Klinkt dit bekend? Maak dan gebruik van je aangeboren optimisme en reken ook af met de klaagcultuur, thuis en op het werk!

   Anti-Klaagboek
  Eerste hulp bij zeuren en zaniken
  Bart Flos
  Uitgeverij Haystack
  2011
  ISBN: 9789077881934

Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
https://www.lichaamstaal.nl
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Van trucjes tot authenticiteit Vijf stijlen om conflicten te hanteren

Terug naar Index









Boeken op onderwerp:
complimenten
waardering
respect
aandacht
emotie
Roos Vonk
management
lichaamstaal
relativeren
mensenkennis
psychologie
zakelijk flirten

Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren
Een nieuwe uitdaging? Zet dan je schouders eronder! Valt het uiteindelijk tegen? Haal dan je schouders op! #lichaamstaal #relativeren.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren


Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je leren
Frank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beďnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com


Het groot complimentenboek
Het groot complimentenboek
Er is nu een vernieuwde druk van Het groot complimentenboek .

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer complimenten


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.

Meer informatie
Hier bestellen.


Boek: Lichaamstaal
Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beďnvloeden.
Lichaamstaal, Frank van Marwijk
Het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...

Laatste artikelen:
Evenwicht werk en privé
Flexibel doelen stellen
Grip op emoties
Representatief overkomen
Urgent en belangrijk
Les in mensenkennis
Verspillingen voorkomen
Sprakeloze aansturing
Speelse complimenten
Hoe gemiddeld ben je?
Nieuwjaarsconference
Geslaagde voornemens
Meer structuur

Meer artikelen van
Frank van Marwijk