Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen


 


bol.com Partner

Volgende artikel

Lees alles over lichaamstaal in
het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk

Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij
bol.com of Managementboek.nl

Frank van Marwijk De emoties van de manager: vreugde
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


De emoties van de manager: vreugde

In de reeks De emoties van de manager heeft u al kunnen lezen over uw angst en boosheid. Zoals u begrijpt wil ik in deze blijde periode van kerst en nieuwjaar, waarin we elkaar alle goeds toewensen, stilstaan bij een positieve emotie: vreugde! Gaat u elke dag met plezier naar u werk? Kunnen anderen dat aan u zien en hoe laat u dat dan blijken? Welke effecten brengt u er mee teweeg en hoe goed heeft u uw blijdschap onder controle?

Goed gemutst het nieuwe jaar in?
Laten we er vanuit gaan dat u doorgaans een goede stemming heeft en dat ook regelmatig laat blijken. Dan heb ik goed nieuws voor u! Het tonen van positieve emoties wordt gewoonlijk door iedereen ervaren als een goede eigenschap. Een manager met een opgeruimd karakter wordt gezien als iemand waarmee het contact prettig is. Dit is natuurlijk geweldig! U hoeft er dus alleen maar blij uit te zien om aardiger gevonden te worden door uw personeel en ook gemakkelijker zaken te doen. En u voelde zich al zo goed; het kan dus alleen maar beter?

Uw vreugde zorgt inderdaad voor een fantastische wisselwerking. Evenals bij de uiting van andere emoties werkt een vrolijke lach aanstekelijk. Een blij gezicht wordt gemakkelijk beantwoordt met een vrolijke glimlach. Toch dient u rekening te houden met 'beperkte houdbaarheid' van deze gezichtsuitdrukking. Als u de hele dag rondloopt met een grijns op uw gezicht, komt deze voor velen niet meer geloofwaardig over. Sommigen zullen uw voortdurende smile zelfs wantrouwen en menen dat die uw ware aard verhult.

Hoe lang houdt uw vrolijke gezicht aan?
Elke gevoelde emotie heeft een bepaalde duur. Als u verrast bent, zult u waarschijnlijk even uw mond openen en daarbij kortdurend uw wenkbrauwen optrekken. Toont u deze mimiek opmerkelijk langer, dan zullen de omstanders uw verrassing waarschijnlijk in twijfel trekken. De getoonde emotie komt dan onecht over. Ditzelfde geldt voor uitingen van vreugde. Klanten worden graag verwelkomd met een glimlach, maar als ze het idee krijgen dat de verkoper zijn mondhoeken met elastiekjes aan zijn oren heeft bevestigd, is het effect averechts. Overigens wordt zo'n glimlach vaak gezien als een uiting van vreugde, wat het feitelijk niet is.

Bent u blij als u glimlacht?
Vorig jaar om deze tijd schreef ik in het artikel Wat u met een glimlach kunt bereiken! over de verschillende betekenissen die een glimlach kan hebben. De reden dat iemand glimlacht heeft in veel gevallen niets met vreugde te maken. U kunt bijvoorbeeld slechts glimlachen om u te verontschuldigen of als vorm van beleefdheid. Onlangs woonde ik een lezing bij van prof. van Hooff, hoogleraar ethologie (de biologie van het gedrag). Hij vertelde een interessant verhaal over het lachen van chimpansees. Als een chimpansee zijn tanden laat zien - zoals wij dat soms doen bij een glimlach - heeft dat de betekenis van onderdanigheid: 'je hebt van mij niets te vrezen!'. Daarnaast kennen chimpansees ook de speelglimlach met open mond, waarbij ze stootsgewijs een geluid laten horen; dit lijkt meer op ons lachen. Van Hooff stelde dat ook de glimlach van de mens eerder een sociale functie heeft dan dat het een uiting van vreugde is.

Een beheerste blije uitstraling
We staan er niet altijd zo bij stil, maar waarschijnlijk kunt u het verschil tussen iemand die glimlacht en iemand die lacht omdat hij blij is wel herkennen. Als iemand echt blij is, straalt zijn hele gezicht en doet vaak ook de rest van zijn lichaam mee. Hij loopt verend en trekt zijn schouders automatisch naar achteren. Hij heeft de uitstraling van oprechte trots en gemeend enthousiasme. Bij uzelf kunt u deze emotie bemerken als een vrolijk gevoel in uw buik. Het is heerlijk om u blij te voelen. Toch dient u als manager ook deze emotie onder controle te houden. U vraagt zich misschien af waarom. Is het dan niet alleen positief om uw vreugde te laten blijken en anderen aan te steken met uw vrolijke lach? Positief is het wel, maar helaas niet altijd zo effectief.

Invloed op de onderlinge verhoudingen
De emotie die u laat zien heeft invloed op de onderlinge verhoudingen. Uw boze gezicht zal door anderen vaak worden geïnterpreteerd als teken van afkeuring. Anderzijds zal uw blijdschap worden gezien als een bewijs van instemming. U voelt het al: als u niet de indruk wilt scheppen dat u alles goedvindt, kunt u maar beter niet de hele tijd lachen. Zelfs Jimmy Carter moest zijn gezicht wel eens strak houden om zijn invloed te kunnen laten gelden.

Een ander effect van een lachend gezicht beschreef ik al in het artikel Heeft u uw emoties onder controle? Positivisme en vrolijkheid kunnen uw onderhandelingspositie verzwakken. Verkopers waarmee u zaken doet, zullen uw vrolijkheid zien als een positief verkoopsignaal en weinig meer aan de prijs van hun product veranderen. Evenals bij de chimpansees kan lachen gezien worden als een uiting van lage status.

Empathie: toon passende mimiek
Wat verder nog van vreugde gezegd kan worden is dat het vertoon daarvan niet altijd passend is. U mag zich nog zo vrolijk voelen, vaak zult u uw gezicht moeten aanpassen aan de situatie en/of aan de persoon waarmee u communiceert. Om u goed in te leven in de gevoelens van anderen dient u zich empathisch op te stellen. Daarbij hoort een passende mimiek. Bent u euforisch van aard? Oefen dan eens op uw zorgelijke zucht en boze frons en loop vijf minuten na een moeilijk gesprek liever niet al te vrolijk fluitend door de gang.

Veel plezier in het nieuwe jaar!
Tenslotte wens ik u met alle plezier vrolijke feestdagen en een nieuwjaar vol vreugde! En als u rekening houdt met de gevoelens van anderen mag uw vrolijkheid best eens de boventoon voeren! Uw blije gezicht zal zeker vele deuren openen!

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie

Meer over lachen, humor en ontspanning
De basisemotie vreugde
Een glimlach doet wonderen
Hoe ontspannen is jouw glimlach?
Wat je met een glimlach kunt bereiken
De betekenis van lachen
De kracht van humor
De kunst van het relativeren

Meer emoties van de manager
Angst | Boosheid | Vreugde | Verdriet | Verrassing | Afschuw

Bekijk hier een overzicht van de artikelen van Frank van Marwijk

Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
https://www.lichaamstaal.nl
e-mail:
telefoon: 06 16024219


De boosheid van de manager Volgende artikel

Terug naar Index









Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen

Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren
Een nieuwe uitdaging? Zet dan je schouders eronder! Valt het uiteindelijk tegen? Haal dan je schouders op! #lichaamstaal #relativeren.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren


Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je leren
Frank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com


Het groot complimentenboek
Het groot complimentenboek
Er is nu een vernieuwde druk van Het groot complimentenboek .

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer complimenten


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.

Meer informatie
Hier bestellen.


Boek: Lichaamstaal
Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Lichaamstaal, Frank van Marwijk
Het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...

Laatste artikelen:
Evenwicht werk en privé
Flexibel doelen stellen
Grip op emoties
Representatief overkomen
Urgent en belangrijk
Les in mensenkennis
Verspillingen voorkomen
Sprakeloze aansturing
Speelse complimenten
Hoe gemiddeld ben je?
Nieuwjaarsconference
Geslaagde voornemens
Meer structuur

Meer artikelen van
Frank van Marwijk